Probiotica en darmklachten

Geen reacties op Probiotica en darmklachten

De aflevering van zondag 2 oktober van Mens en Lijf op RTL7 draaide om probiotica en darmklachten.

Goede bacteriën, ook wel probiotica genoemd, zijn onmisbaar voor je gezondheid! Probiotica zijn belangrijk voor je spijsvertering, stoelgang en je natuurlijke weerstand.

In de darmen leven miljarden bacteriën. Deze verzameling goede en slechte bacteriën noemen we de darmflora. Voor je gezondheid is het belangrijk dat de goede bacteriën steeds in de meerderheid zijn. Waarom? Voor een goede spijsvertering, een makkelijke stoelgang en omdat het grootste deel van je weerstand in je darmen zit, zo’n 70% maar liefst!

Een gezonde levensstijl is natuurlijk belangrijk. Maar je houdt je lichaam ook in optimale conditie door de hoeveelheid goede bacteriën in je darmen steeds aan te vullen met probiotica. Als de darmflora gezond is, krijgen slechte bacteriën minder kans om te ontwikkelen en uit te groeien. De darmflora kan ook uit balans raken en slechte bacteriën kunnen dan de overhand krijgen. Dat kan darmklachten tot gevolg hebben.

In deze aflevering ook aandacht voor de spastische dikke darm (PDS), een aandoening die tot veel klachten kan leiden. Zowel de maag-, lever- en darmstichting (MDLS), als de PDS Belangenvereniging kunnen hierover meer informatie geven alsmede over andere aandoeningen van ons maagdarmkanaal.

Nieuwe studies bewijzen goed effect van probiotica, melkzuurbacteriën, bij darmproblemen en bestrijding van de Helicobacter Pylori, de bacterie die vaak verantwoordelijk is voor ontstaan van maagzweren, darm-en maagkanker. De Nobelprijs voor Geneeskunde is dit jaar gegeven aan de onderzoekers die deze bacterie hebben ontdekt.

Bron: Nutra Ingredients d.d. 14 november 2003

Op een conferentie over gebruik en effecten van probiotica , levende melkzuurbacteriën, afgelopen september in Canada is naar voren gekomen dat verschillende studies met zowel dieren als mensen hebben bewezen dat probiotica, al of niet in combinatie met antibiotica een positief effect heeft op verschillende darmproblemen waaronder naast diarree, de bestrijding van de bacterie Helicobacter pylori, die vaak verantwoordelijk lijkt voor o.a. de ziekte van Crohn, darmkankers en maagkanker.

Producenten van probiotica vertelden ons dat probiotica vooral ook de darmflora na bv. een chemokuur en/of bestraling weer snel op orde krijgt. Er lopen een aantal trials in ziekenhuizen in binnen- en buitenland naar het effect van probiotica bij o.a. darmproblemen enz. , maar dit zijn langjarige studies en resultaten mogen nog niet gepubliceerd worden. Toch aandacht voor deze probiotica omdat wij verschillende mensen kennen die hier baat bij hebben gehad of nog hebben. Ook kankerpatiënten.

Mounting scientific evidence for the therapeutic use of probiotics suggests that these products should be incorporated into conventional medical practices, concluded a recent meeting of experts in probiotics.

Continuing research reveals the significant potential for the live bacteria to improve and protect health, especially when used in co-therapy with antibiotics, the participants heard.

The conference, organised by the probiotic supplier Institut Rosell-Lallemand, gathered doctors, veterinarians, nutritionists and researchers from various regions of Europe and North America. Presentations focused on the use and safety of probiotics (yeast and bacteria) and mineral enriched yeast in the prevention and treatment of dysfunctions in animals and humans. Novel approaches aiming to better understand the mechanisms involved were also discussed.

The session highlighted a need for a harmonisation of biomarkers used in studies whether to investigate the effect of probiotics in livestock, lab animals, in vitro assay systems or in human clinical trials. This was the first of the four annual meetings to combine human health and animal health topics.

Several recent studies have assessed the interest of lactic acid bacteria on infection by Helicobacter pylori (the bacteria associated to ulcers), which is a major issue for public health in several countries. A clinical trial conducted by Dr. Bielanski (Jagiellonian University Medical College, Krakow, Poland) demonstrated that Lacidofil probiotic may improve the Hp eradication rate and the tolerance of the anti-Hp conventional treatment.

Another study conducted in mice by Dr Johnson-Henry, Hospital of Sick Children in Toronto, showed that Lacidofil may reduce the severity of Hp gastric colonisation. Institut Rosell is also currently dedicating a part of its R&D to this area.

In the studies comparing different strains, it repeatedly observed that not all probiotics are equal. Furthermore, there is growing evidence that heat-inactivated bacteria are much less active than live cells as probiotics.

Dr David Mack, head of Gastroenterology at the Children’s Hospital of Eastern Ontario, said: “I am concerned with recent reports suggesting either no effect or negative effects on gastrointestinal function with the administration of heat-killed probiotics to humans. It appears that dead bacteria may have effects in the body and not what is expected from the ingestion of live, viable bacteria.”

The question of dose-effect relationship was also debated. A review of recent clinical probiotic studies suggests that a minimum of 10 billion CFU per day are necessary for clinically demonstrable effectiveness in the treatment of diarrhoea. However, several of the positive results presented at the meeting (Dr Bielanski, Jagiellonian University Medical College, Krakow, Poland, Dr Savoini, Veterinary University of Milan, Italy) were obtained with doses in the range of 1 billion CFU per day in non-diarrheal situations. The consensus was that future clinical studies on probiotics should focus on the importance of establishing effective doses.

Institut Rosell-Lallemand’s fourth Annual Scientific Exchange took place in Quebec, Canada from 12-14 September.

Probiotica en melkzuurbacteriën links

Melkzuurbacteriën met ingebouwd gen moeten ziekte van Crohn voorkomen en genezen aldus nieuwe proef in AMC

Dubbelblinde gerandomiseerde fase III studie bewijst grote waarde van probiotica – melkzuurbacteriën – in versterken immuunsysteem bij kleine kinderen

Probiotica: Synbiotic therapie – een combinatie van twee soorten probiotica geeft aanmerkelijk positief helend effect bij het bestrijden van ziekte van Crohn, aldus gerandomiseerde dubbelblinde pilotstudie

Probiotica: Synbioticum (probioticum = melkzuurbacteriën plus voedingsstoffen voor bacterien) geeft aanmerkelijk minder infecties 19% in probioticagroep t.o.v. 52% in controlegroep aldus gerandomiseerde studie

Probiotica – melkzuurbacteriën doden in korte tijd helft van Helicobactor Pylori bacteriënkolonie bij muizen en geneest en voorkomt ontstekingen in de darmen en voorstadia van darmkanker

Bron: Nutra Ingredients d.d. 14 november 2003

Probiotica en melkzuurbacteriën links

EM-Actief in de vorm van Microferm, wordt door diverse mensen gebruikt al probiotica.