Nieuw middel tegen blauwalg

Geen reacties op Nieuw middel tegen blauwalg

door Thijs Wartenbergh

AMSTERDAM – Met het middel phoslock denkt Wageningen Universiteit het wondermiddel in huis te hebben om de giftige blauwalg succesvol te bestrijden.

Deze alg is giftig, zorgt zomers voor veel overlast in allerlei zwemwateren en is gevaarlijk voor mensen. Met name Almere heeft de afgelopen jaren, vooral in 2006, veel hinder ondervonden van blauwalg.

Volgens onderzoeker Miguel Lurling van Wageningen Universiteit, die zich bezighoudt met de bestrijding van blauwalg, is phoslock een gemodificeerde klei, voorzien van het metaalelement lantaan.

“Dit bindt fosfaten, de voedingsstoffen voor blauwalg. Daarmee wordt de voeding voor de algen weggenomen, waardoor de alg niet verder kan groeien en daarmee ook geen overlast kan veroorzaken.”

Met phoslock, ontwikkeld door de Australische overheid, zijn positieve proeven genomen in de vijver van het Openlucht Museum in Arnhem. Een tweede, grotere test wordt gedaan in het waterpark Rauwbraken in Noord-Brabant.

“We gaan daar het effect van phoslock nauwkeurig volgen. Onze eerste indruk van het effect van dit product is in ieder geval erg positief”, aldus Lurling.

Hij denkt daarmee alternatieven voor de bestrijding van blauwalg, zogenaamde modderballen en ultrasoon geluid, opzij te kunnen schuiven. De modderballen, verrijkt met micro-organismen, moeten de blauwalg te lijf gaan. Lurling zegt dat er te weinig bewijs is voor een positief effect ervan.

Rijkswaterstaat ondersteunt hem daarbij. De EM-vereniging in ons land, die het gebruik van modderballen stimuleert, is verbaasd over deze opmerking. Voorzitter Arie Oosterlee en Robert van Harten uit Almere zijn juist druk doende via en rapport van de Wetenschapswinkel van Wageningen Universiteit aan te tonen dat de modderballen wel degelijk een uitkomst kunnen zijn.

De eerste blauwalg van dit jaar is alweer gesignaleerd, in Cuijk. Ook in Almere, dat in 2006 werd geteisterd door een naar rotte eieren stinkende, groene drab in de haven, lijken de eerste algen alweer de kop op te steken. Foto’s van blauwalg-watcher in Almere, Henk Laffra, onderschrijven dat.

Almere trekt jaarlijks 250.000 euro uit voor de bestrijding.

bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3496063/_Nieuw_middel_tegen_blauwalg__.html

Commentaar EM Vereniging: het is verbazend dat Miguel Lurling het product Phoslock als oplossing presenteert en Rijkswaterstaat hem daarin steunt. Tijdens de presentatie over het onderzoek met Phoslock in de vijver van het Openlucht Museum in Arnhem, zei Lurling dat het metaal lanthanum in Phoslock verboden is op de Nederlandse markt en dat dat zeker zo moet blijven. Vanwaar nu de verandering van mening?

Een korte zoektocht op het Internet laat zien waarom hij dat gezegd zal hebben:

Lanthanum has a low to moderate level of toxicity, and should be handled with care. In animals, the injection of lanthanum solutions produces glycaemia, low blood pressure, degeneration of the spleen and hepatic alterations.

Health effects of lanthanum: Lanthanum is mostly dangerous in the working environment, due to the fact that damps and gasses can be inhaled with air. This can cause lung embolisms, especially during long-term exposure. Lanthanum can also cause cancer with humans, as it enlarges the chances of lung cancer when it is inhaled. Finally, it can be a threat to the liver when it accumulates in the human body.

Environmental effects of lanthanum: Lanthanum is dumped in the environment in many different places, mainly by petrol-producing industries. It can also enter the environment when household equipment is thrown away. Lanthanum will gradually accumulate in soils and water soils and this will eventually lead to increasing concentrations in humans, animals and soil particles.

With water animals Lanthanum causes damage to cell membranes, which has several negative influences on reproduction and on the functions of the nervous system. It strongly accumulates in mussels.

Rijkswaterstaat vond eind 2006 dat een kwart gram kwik in vier ton modderballen niet toelaatbaar was voor het water in de haven van Almere. Nu kan er wel elk jaar grote hoeveelheden van het metaal Lanthanum het water in?