“Modderballen werken niet”

Geen reacties op “Modderballen werken niet”

Bron: Almere Vandaag, 21 december 2007 | Almere/Michelle Kooring – De modderballen met effectieve micro-organismen (EM) zijn niet effectief bij de bestrijding van blauwalg. Dat blijkt volgens Jenneke Blok van Rijkswaterstaat (RWS) uit een onderzoek dat de Universiteit van Wageningen heeft uitgevoerd in opdracht van RWS.

Uit het onderzoek zou volgens Blok zijn gebleken dat de EM-methode zowel op korte als op lange termijn niet werkt. ,,Dit heeft ons vermoeden helaas bevestigd. We hadden het graag anders gezien, want wij zijn ook op zoek naar een milieuvriendelijke methode om de blauwalg aan te pakken. Uit het onderzoek is namelijk ook gebleken dat deze methode niet schadelijk is.”

Almeerer Robert van Harten, die de modderballen onder aandacht van de gemeente en RWS bracht, heeft zijn vraagtekens bij het onderzoeksrapport. ,,Wij (werkgroep effectieve micro-organisme, red.) zijn ook bij de presentatie van het onderzoek geweest. Hier bleek dat de samenvatting van het rapport niet overeenkwam met de grafieken in het rapport. Uit de grafieken bleek namelijk dat de modderballen de blauwalg elimineerden. Vragen over deze tegenstrijdigheid kon de presentatrice niet beantwoorden.”

Van Harten is nu bezig om het rapport in handen te krijgen. ,,Ik wil die grafiek hebben. Als hieruit blijkt dat het werkt, dan moet de gemeente het wel toepassen. EM is dan namelijk het enige toegestane product dat effect heeft.” De Universiteit van Wageningen wil niets zeggen over de mogelijke tegenstrijdigheid in het onderzoeksrapport.

Harten meent dat de blauwalg het best bestreden kan worden met modderballen. Hij maakte eerder op eigen kosten 12.000 ballen, maar kreeg geen vergunning om ze in het water te gooien.