Almere Vandaag: “Blauwalg volgens Groenlinks onstuitbaar”

bron: Almere Vandaag, 2 augustus 2007

De strijd tegen de blauwalg in Almere moet als verloren worden beschouwd. Dat is althans de mening van GroenLinks. Dankzij het weer, veel wind en regen, neemt de blauwalg in Almere steeds verder af. Wel zijn er nog een aantal kleine drijflagen en kan de blauwalg bij warmer weer opnieuw toenemen.

De overlast beperkt zich niet alleen tot het Gooimeer en de havenkom van Haven, maar ook de binnenwateren hebben er volgens GroenLinks onder lijden. Alle maatregelen bij en in de haven ten spijt is er nog steeds sprake van blauwalg in de havenkom en via het openzetten van de sluis komt het ook via de Wetering elders in de binnenwateren van Almere terecht.

Eén van de methoden voor het opruimen van blauwalg is het opzuigen. GroenLinks is er door de Almere Partij op geattendeerd dat de opgezogen blauwalg vervolgens in het rioleringssysteem wordt geloosd. Gemeenteraadslid Edwina Molina (GroenLinks) heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd wat dat betekent en wat de gevolgen voor de gezondheid van de burger kunnen zijn.

Maar haar partij heeft meer vraagtekens. Zwemmen in besmet water werd tijdens het zwemverbod afgeraden, maar hoe staat het met de consumptie van ‘met microcystinen besmette vis’, zo luidt de vraag. Bij mooi weer wordt er door kinderen veelvuldig gezwommen in de binnenwateren, maar ook honden vinden verkoeling in het water. Molina wil daarom weten of Almere hondenbezitters en sportvissers wel waarschuwt voor het sluimerende gevaar.

Het raadslid verwijst bovendien naar de mogelijkheid om de blauwalg met EM (effectieve micro-organismen) te bestrijden. GroenLinks is daar voorstander van.