Algemeen Dagblad, 10 december 2007: “Bacterie als medicijn”

Auteur: BART VAN ELDERT

We verwaarlozen miljarden kleine doktertjes in onze buik. Daar worden we flink ziek van. Astma en allergieën zijn een direct gevolg. Het goede nieuws: lekker eten helpt.

Ook jij hebt anderhalve kilo bacteriën in je darmen. Net zo belangrijk als je hart of je nieren. Samen vormen die miljarden beestjes eigenlijk een extra orgaan. Een orgaan waar we slecht voor zorgen.

Zo worden we onnodig vaak ziek. Honderdduizend miljard bacteriën heb je in de buik: tien keer zoveel als al je lichaamscellen bij elkaar. Dat klinkt als een vijandige overname door ziekmakende types. ,,Bacteriën kennen we als ‘foute boel’. Maar vaak zijn ze helemaal niet slecht,’’ nuanceert professor Gary Huffnagle.

Deze Amerikaanse medisch wetenschapper houdt er een al even Amerikaanse indeling op na als het op bacteriën aankomt. ,,Je kunt ze indelen in the good, the bad and the ugly. De gevaarlijke types willen we liefst van de planeet vegen. Van de slechte worden we flink ziek. En de goede, die noemen wetenschappers tegenwoordig old friends, oude vrienden.’’

Deze oude vrienden komen altijd als eerste op je kraamfeest. Dat zit zo. In moeders buik ben je nog steriel. Tijdens de geboorte maken we aan het einde van de tunnel voor het eerst kennis met bacteriën.

En dan gaat het hard, weet professor Eric Claassen, immunoloog. ,,Op de tepel van je moeder zitten bacteriën. En sinds kort weten we dat de baby zelfs levende melkzuurbacteriën uit de moedermelk binnenkrijgt. Binnen de eerste vier uur van je leven heb je zo al een flinke familie in je darmen zitten.’’

De goede bacteriën zijn oude vrienden, want we droegen ze al bij ons nog voordat we piramiden gingen bouwen.

Waarschijnlijk al sinds we voor het eerst ‘bewoond’ voedsel aten. In oude kaas en ook in bijvoorbeeld producten zoals probiotische yoghurt, zuurkool en sommige augurken wonen deze microscopisch kleine beestjes.

Na hun gedwongen verhuizing – hap – naar ons binnenste, doen ze diep in onze darmen gezond werk. Probiotica hebben wetenschappers deze organismen genoemd. Dat betekent ‘goed voor leven’.

De eeuwenoude vriendschap hebben we in het Westen verwaarloosd door anders te gaan eten, ziet Gary Huffnagle. Hij werkt aan het University of Michigan Medical Center. Hij is er hoogleraar in de interne geneeskunde, microbiologie en immunologie. ,,Amerika,’’ zegt Huffnagle met een lachje, ,,is eigenlijk een groot experiment.

Bij ons kun je zien wat er met het lichaam gebeurt als je heel ongezond eet. We krijgen nu gewoon te weinig goede bacteriën binnen.’’ We verwaarlozen onze kleine vriendjes niet alleen, we maken ze ook regelmatig dood. Met antibiotica. Niet voor niets betekent dat ‘tegen leven’.

Huffnagle: ,,Antibiotica zijn levensreddende medicijnen. We moeten ze blijven gebruiken. Alleen werkt het als een atoombom. Het doodt al het leven in onze darmen. Vergelijk het met je gazon. We willen onkruid uitroeien. Met antibiotica halen we – boem – ook al het gras eruit.’’

Huffnagle somt het nog even op: ,,We eten anders. We zijn zo superhygiënisch dat we overal de microben uithalen. De forse toename van astma en allergieën zijn een direct gevolg. In Amerika en Europa is sinds de jaren tachtig het aantal gevallen fors toegenomen. Fransen en Italianen hebben veel minder last van deze moderne ziekten. Het verschil zit vooral in wat we eten.’’

Hoe dat komt? Gary Huffnagle heeft een paar jaar terug op de universiteit in Michigan aan een groep bacterievrije muizen het antwoord gevraagd. De diertjes leiden in dienst van de wetenschap een steriel bestaan.

Ze worden zelfs met de keizersnede geboren om elk contact met bacteriën uit de weg te gaan. Ze drinken steriel water uit steriele bakjes. Zo compleet bacterievrij zijn zelfs onze operatiezalen niet. Klinkt gezond. Toch hebben de beestjes een groot probleem met hun immuunsysteem.

Dit is een soort beveligingsbedrijf dat virussen en andere gevaarlijke inbrekers zo snel mogelijk het lichaam uitgooit. Bij deze steriele muizen werkt de beveiliging slecht. Bovendien, als je foute boel door de lucht in hun hokje laat zweven, worden ze zelfs zieker dan hun niet-steriele muizencollega’s.

Goede bacteriën, die probiotica, steunen de beveiliging. Gary Huffnagle zegt het zo: ,,Het zijn de good guys die ons helpen tegen de bad guys.’’ En de professor uit Michigan durft nog wel een stap verder te gaan.

,,Onze steriele muizen hebben ook problemen met hun lichaamstemperatuur. Het zenuwstelsel stuurt de lichaamstemperatuur aan. Ik vermoed dat de goede bacteriën ook ons zenuwstelsel helpen.’’

Medisch-wetenschappelijke tijdschriften melden de afgelopen twee jaar regelmatig opvallende resultaten uit nieuwe onderzoeken. Kinderen bij wie de allergie van het gezichtje afspatte kregen hun normale huidje weer terug.

Baby’s met een bepaalde vorm van diarree genazen sneller. ,,Opvallend omdat hier niet met nieuwe geneesmiddelen is gewerkt, maar met gewone, probiotische producten uit de supermarkt. Dit is in twintig jaar wetenschap de eerste research die me naar de winkel om de hoek heeft gebracht,’’ zegt Gary Huffnagle.

De Amerikaanse overheid kondigde deze zomer aan te starten met grote, klinische studies. Huffnagle: ,,Dat is het begin van een echte revolutie. We hebben al grote onderzoeken gezien waarbij dit zeker de helft van de mensen kan helpen. Met allergiën, astma, vaginale infecties en sinusitus bijvoorbeeld.

Ooit zal voor veel mensen bacteriële therapie mogelijk zijn. De dokter test dan je bacterie-profiel. Zit je ergens te laag, dan schrijft de huisarts je twee capsules probiotica voor. Maar nooit zal het voor iedereen een oplossing zijn. Daarvoor verschillen mensen en hun darminhoud onderling te veel.’’

Ook professor Eric Claassen is enthousiast maar voorzichtig. ,,We moeten nog een hoop verwachtingen waarmaken. Nu is het tijd voor medisch onderzoek onder grote groepen mensen.’’ Claassen is wel hoopvol.

Hij vertelt van een lopend onderzoek in Erasmus MC. ,,Wij behandelen mensen met een darmontsteking (pouchitis) met probiotica uit de winkel. Voor 37 cent per dag kregen we in vijf jaar tijd 55 procent daling van deze darmziekte.’’ De kennis over probiotica is een lange weg gegaan, zegt Claassen.

,, In 1920 al bestreed een dokter in Barcelona diarree bij baby’s succesvol met gefermenteerde yoghurt. Het was alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Het heette Danone.’’

bron: http://www.ad.nl/diagnose/article1885605.ece?nscategory=topStoryA

EM-Actief in de vorm van Microferm, wordt door diverse mensen gebruikt al superprobiotica.