verslag EM dag in Boskoop, 13 mei 2017

Standaard

Hierbij een kort verslag van de EM dag ​bij de Japanse Esdoorn kwekerij Dick van der Maat in Boskoop op 13 mei 2017.

Het was meteen al een waarlijk feest om aan te komen door de prachtige EM-acers laan. Een feest om te zien hoe geweldig de planten groeien met hulp van EM en zonder chemicalien!

De indrukwekkende oprijlaan…

Al direct vanaf ’s ochtends 10 uur was er een constante stroom aan bezoekers. ​Hoewel de weersverwachting wisselvallig was viel het weer met 1 bui erg mee​. In de hal van de kas waren stands opgesteld van de EM Vereniging, de EM​winkel en Agriton en ook de inwendige mens werd uitstekend verzorgd, met thee, koffie, koekjes en bij de Kaasmaker konden tientallen soorten kaas worden geproefd. En bij de stand van De Moeder’s Geuren werd met een heel bijzonder nieuw produkt ‘knuffels met een hart’ zelfs de innerlijke mens verzorgd!

De esdoorns worden bewonderd

Ieder jaar trekt de EM-dag meer bezoekers. De enthousiaste EM-fans kwamen uit het hele land en er was ook een afvaardiging van de Belgische EM vereniging op bezoek.

Delen, voelen en proeven in de kas bij Dick

Er waren verschillende bezoekers die nog maar kort met EM in aanraking waren gekomen en direct super enthousiast waren. Zo was er iemand die EM-X had gebruikt bij een zware bronchitus en de volgende dag weer helemaal beter was. Iemand anders was zo verbaasd over de werking van EM dat hij niet meer kon stoppen met schoonmaken en meteen zijn hele huis had schoongemaakt met EM.

EMwinkel.nl met een uitgebreid assortiment EM producten

Ook was er veel belangstelling voor de EM-X keramiek pijpjes. Er is nu een ware trend met Teek-EM banden. Iemand heeft ontdekt dat deze heel goed werken tegen teken bij honden. Door de EM-X keramiek pijpjes aan elkaar te rijgen ontstaat een ‘teekband’ die honden kunnen dragen waardoor ze geen last meer hebben van teken. Hondenclubs zijn zeer enthousiast hierover. Wij wisten al wel dat mensen met de ziekte van Lyme, die overgedragen wordt door teken, genezen waren dankzij gebruik van EM, maar deze teekband is nieuw. Tip: ook voor mensen?

Kaasjes proeven….nohm nohm

V​eel belangstelling trok ook de nieuwe Flairosol, een unieke hervulbare spuitfles met een vacuumzak die voor Wipe&Clean en Microferm perfect geschikt is, want door de vacuumzak komt er geen lucht bij en daardoor blijven de Wipe&Clean en Microferm langer houdbaar in de fles.

Marjan van der Maat verteld over EM en de esdoorns

Ook werd veel informatie uitgewisseld over de toepassing van Bokashi, voor het zelf fermenteren van groente-, fruit- en tuinafval en ook over Bokashi-ballen om vijvers schoon en gezond te maken. En de Belgische EM Vereniging gebruikt sinds kort onze handleiding voor gebruik van Bokashi op scholen (onderwijs-project) en bood aan deze handleiding een update te geven.

EM enthousiastelingen, zowel jong als oud.

Kortom, een bijzonder geslaagde EM-dag, met onze dank aan de gastvrijheid van Dick van der Maat en familie, aan alle bezoekers en niet te vergeten aan de miljarden ons onvermoeibaar en strijdbaar helpende Micro-organismen!

EM Vereniging Nederland

De Japanse Esdoorn Kwekerij van Dick