Etensresten restaurant Mediamatic verwerkt tot bokashi

Standaard

Het organische afval uit de keuken van Mediamatic ETEN vindt een speciaal metgezel in zijn verwerkingsproces: de Bokashi-container. Door toevoeging van de effectieve micro-organismen en zuurstofloos te bewaren komt het fermentatieproces op gang. Een effectieve manier om voedselafval om te zetten in hoogwaardige voeding voor de bodem. Zo krijgen de kruiden en groenten die groeien in het Aquaponics-broeikas hun voedingsstoffen op circulaire wijze!

Bokashi is het Japanse woord voor ‘goed fermenterende organische materiaal’, een concept dat niet onbekend is met de identiteit van Mediamatic met zijn vele circulaire systemen en duurzaam karakter. Agriton EM Natuurlijk Actief ontwikkelde de Bokashi-container om organisch afval om te zetten in voedingsrijke materiaal voor de bodem. Door een fermentatieproces waarin gunstige microben geactiveerd zijn die bloeien in anaërobe, zure omgeving.

Manon Portos Minetti van Mediamatic vult de container met etensresten afkomstig van het restaurant.

Bij Mediamatic is men altijd opzoek naar nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij. “We zijn geïnteresseerd in hoe kunst, design en wetenschap samensmelten en hoe we dit kunnen gebruiken om te experimenteren met nieuwe (levende) materialen. We dagen de zintuigen uit en nemen de perceptie van voedsel, afval en onconventionele materialen als urine, bacteriën en schimmels onder handen. De processen die hieraan te pas komen zijn in essentie duurzaam en we dragen dan ook enthousiast bij aan een circulaire economie”.

Bekijk en lees meer over Mediamatic.

Foto’s: Nanouck van Iersel

BRON: https://www.emnatuurlijkactief.nl/etensresten-restaurant-mediamatic-verwerkt-tot-bokashi/