BLAUWALG OP HERHALING IN ALMERE MAAR NU DODELIJK GIFTIG

Standaard

BLAUWALG OP HERHALING IN ALMERE MAAR NU DODELIJK GIFTIG

In 2006 is de EM-Vereniging samen met vele burgers in Almere-Haven een burgerinitiatief gestart om te proberen de groei van blauwalg een halt toe te roepen met Bokashi kleiballen (modderballen). Het idee erachter was het natuurlijk evenwicht van het water te herstellen zodat blauwalg geen kans zou krijgen om te groeien.

De gemeente Almere en Rijkswaterstaat hebben alles geprobeerd dit initiatief tegen te houden, zelfs met oneigenlijke middelen. Nu zit waterstad Almere met de gebakken peren: een dodelijk soort blauwalg.

ZEER GIFTIGE SOORT BLAUWALG BIJ ALMERE

Bij het strand van Almere is een nieuwe, erg giftige soort blauwalg gevonden. Deze alg is waarschijnlijk verantwoordelijk voor de dood van enkele honden vorige week.

Kinderen moeten uitkijken

Deze algensoort is ook schadelijk voor mensen. Hoe schadelijk is afhankelijk van de hoeveelheid die men binnenkrijgt in relatie tot het lichaamsgewicht. Kinderen zullen daarom veel gevoeliger voor de giftige alg zijn dan volwassenen.

Onderzoek naar omvang

De provincie Flevoland weet op dit moment niet wat de oorzaak en de omvang van de nieuwe algsoort is. De komende dagen vindt uitgebreid onderzoek plaats. Op basis van dit onderzoek worden er indien nodig meer maatregelen getroffen.

Zwemverbod verlengd en uitgebreid

Wel heeft de provincie naast het Almeerderstrand, nu ook voor het Zilverstrand en Catamaranstrand een zwemverbod ingesteld. Dat zwemverbod gaat nu ook strenger gehandhaafd worden, zo heeft de provincie laten weten.

Niet zwemmen in IJmeer en Gooimeer

Ook het zwemverbod dat de provincie Noord-Holland heeft ingesteld voor de zwemlocatie Muiderberg is verlengd en verder uitgebreid. Het zwemverbod geldt nu ook voor het Oud-Valkeveen en het Naarderbos.